Ansökan om trädåtgärd
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst ansöker du om trädåtgärder. Du kan läsa mer om trädåtgärder på kommunens webbplats.
Denna e-tjänst används om du vill ansöka om åtgärd på träd som står på kommunal mark. Dessa typer av åtgärder kan komma att debiteras men du får då information om detta innan Kommunen går vidare med eventuella åtgärder.
Kommunen är restriktiva med att fälla friska träd. Vi fäller inte träd exempelvis för att löv/barr blåser in på tomter, skuggar annans tomtmark, skräpar ned på bilar, båtar och skymmer parabolantenner. Döda träd behöver också bevaras till gagn för vårt djur- och växtrike.
Trädärendena behandlas normalt 2 gånger om året, detta sker normalt i maj och i september.
Om du vill rapportera redan fallna träd eller träd som är uppenbart sjuka eller skadade och därmed kan innebära risk för skada på person eller egendom använd e-tjänsten Anmälan om fallna träd och riskträd.
Om e-tjänsten
Beroende på val du gör i e-tjänsten kan du behöva legitimera dig med e-legitimation, saknar du e-legitimation kontakta Medborgarservice på telefon 0293-21 80 88. Använd ej heller e-tjänsten om du har skyddad identitet utan vänd dig till oss via telefon för hjälp med ditt ärende.
Har du några frågor angående ärendet eller e-tjänsten kontakta oss gärna.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
De personuppgifter du anger i e-tjänsten behandlas av enheten för tillväxt och samhällsbyggnad. Behandlingen är nödvändig för att vi skall kunna hantera ärendet och kunna kommunicera med dig.
Behandlingen sker med stöd av Dataskyddsförordningen 2016/679 artikel 6 1 e, allmänt intresse och sker i enlighet med bestämmelserna i gällande dataskyddslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifterna bevaras/gallas i enlighet med gällande dokumenthanteringsplan för kommunen.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du anser att en uppgift om dig är felaktig bör du höra av dig till kommunen. Du har också rätt att utan kostnad få information om vilka personuppgifter som förekommer om dig, du vänder dig då till kommunens dataskyddsombud. Du har också rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen, Tierps kommun
Medborgarservice
medborgarservice@tierp.se
0293-21 80 00