Anmälan/ansökan om installation av värmepump

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Att installera värmepumpsanläggning för att utvinna värme ur mark, ytvatten eller grundvatten kräver anmälan till eller tillstånd från kommunen. Tänk på att göra din anmälan/ansökan i god tid.

Anmälan eller ansökan

Anmälan/ansökan ska lämnas in till kommunen i god tid, minst 4 veckor, innan installationen avses påbörjas. En icke komplett ansökan förlänger handläggnings-tiden. Du får inte påbörja installationsarbetet förrän du fått svar på din anmälan eller ansökan.

Med anmälan/ansökan ska följande bilagor lämnas:

  • Situationsplan. Planen ska visa byggnader, borrhålets/kollektorns placering, avstånd till tomtgränser, vattentäkter och avloppsanläggningar inom 50 m från borrplatsen.
  • Varuinformationsblad på köldbärarvätska, om dess sammansättning inte redovisats på anmälningsblanketten.
  • Blankett ”Villkor för bergvärmeanläggning inom vattenskyddsområde” (endast inom vattenskyddsområde).
  • Om din anläggning placeras på eller mindre än 50 meter från en fast fornlämning ska tillstånd från länsstyrelsen bifogas anmälan.

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Fastighet i Tierp eller Heby kommun

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa