Informera om installation av cistern/behållare
Den här tjänsten kräver inloggning![]()
Informationskravet enligt Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2021:10) om skydd mot mark- och vattenförorening vid hantering av brandfarliga vätskor och spilloljor omfattar installation av cisterner över 1 m3 både ovan och i mark samt tillhörande rör- och slangledningar och hantering av mer än 150 liter brandfarliga vätskor eller spillolja i cisterner eller lösa behållare inom vattenskyddsområde.
Den som avser att installera en cistern ska senast fyra veckor innan installationen påbörjas eller hanteringen inleds skriftligen informera Tierps kommun, Miljö- och hälsoskyddsenheten. Även flyttbara eller tillfälligt uppställda cisterner och behållare omfattas.
Informationskravet gäller den sammanlagda volymen inom fastigheten/verksamheten.
Särskilda krav gäller inom vattenskyddsområde
Vid installation av cisterner och hantering av 150 l brandfarliga vätskor eller spillolja i lösa behållare inom vattenskyddsområde ställs särskilda krav. Alla cisterner och anslutna rör- och slangledningar ska ha ett sekundärt skydd. Det sekundära skyddet ska vara tätt och hållbart och det ska vara utformat så att kontroll är möjlig.
Cisterner ovan mark ska ha ett sekundärt skydd i form av invallning. För flera cisterner i en invallning ska invallningen rymma den största cisternens volym samt 10 procent av övriga cisterners volym. Det ska finnas skyddsanordningar mot spill.
Vid påfyllningsrör för cistern inom vattenskyddsområde ska skylt med texten "Vattenskyddsområde" vara uppsatt. Skylten ska innehålla följande information: fastighetsbeteckning, adress, volym, högsta fyllningsflöde, innehåll.
Flerpartssignering
Om du som organisation fyller i ärendet behöver även anmälaren signera ärendet. En notifiering kommer skickas via e-post till anmälaren i samband med att du signerar ärendet. Ärendet skickas in till Tierps kommun först efter att båda parter har signerat. Anmälaren sätts som medsökande för ärendet och ni kan båda följa det på Mina sidor.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
Personuppgifterna behandlas för att kommunen ska kunna ta emot, handlägga, följa upp och avsluta ditt ärende samt vid behov kommunicera med dig i samband med handläggningen.
Överföring till tredjeland
Personuppgifterna behandlas inom EU/EES och överförs inte till land utanför EU/EES i samband med användning av e-tjänsten.
Automatiserat beslutsfattande
I e-tjänsterna fattar vi inte beslut som enbart grundas på automatiserad behandling utan en mänsklig handläggare.
Frivillighet
Det är frivilligt att använda e-tjänsten.
För att kommunen ska kunna handlägga ditt ärende krävs dock att du lämnar de uppgifter som efterfrågas.
Om nödvändiga uppgifter inte lämnas kan ärendet inte handläggas eller beslut fattas.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifterna bevaras eller gallras i enlighet med kommunens informationshanteringsplan, arkivlagstiftningen och annan tillämplig lagstiftning.
Övrigt om lagringstid
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Mottagare av personuppgifter
Personuppgifter kan när det är nödändigt för att handlägga ärendet eller följa lagar delas med andra delar av kommunen, andra myndigheter eller leverantörer som behandlar personuppgifter för kommunens räkning.
Närmare information om mottagare kan lämnas på begäran. Du bör också känna till att uppgifter i ärenden kan bli allmän handling och kan komma att lämnas ut, om de inte omfattas av sekretess.
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Dina rättigheter
Du har rätt att begära tillgång till de personuppgifter som rör dig, begära rättelse av felaktiga uppgifter och i vissa fall begära begränsning av behandlingen, radering av uppgifter eller invända mot behandlingen.
I vilken utsträckning rättigheterna kan utövas beror på den lagstiftning som styr kommunens verksamhet och vår skyldighet att bevara allmänna handlingar.
Har du frågor om personuppgiftsbehandlingen kan du kontakta vårt dataskyddsombud.
Om du anser att dina personuppgifter behandlas på ett felaktigt sätt har du även rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten.
Kontakt
Tierps kommun
Postadress: 815 80 Tierp
Besöksadress: Centralgatan 7, Tierp
E-post: medborgarservice@tierp.se
Telefon: 0293-21 80 00
Dataskyddsombud
E-post: medborgarservice@tierp.se
du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter på:
www.tierp.se/dataskydd
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen i Tierps kommun
medborgarservice@tierp.se
Medborgarservice
medborgarservice@tierp.se
0293218088
www.tierp.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Kontaktuppgifter
- Fakturauppgifter
- Cistern/behållare
- Bilagor
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in
