Beställning av nybyggnadskarta
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst kan du beställa nybyggnadskarta. Läs mer om nybyggnadskartor och andra handlingar på Tierps kommuns webbplats.
**Viktig information: Förlängda handläggningstider för mät- och kartärenden**
Mer information om detta finns på mättjänster på tierp.se.
Nybyggnadskartan används för att upprätta en situationsplan när du ska ansöka om bygglov. Den krävs i samband med nybyggnation och i vissa fall även vid tillbyggnad. Kartan ger bygglovshandläggaren en bild av förutsättningarna för att ge bygglov.
Den innehåller fastighetens mått och läge, planbestämmelser, byggnader, höjdnivåer, vägar och andra detaljer.
Kartan ritas normalt i skala 1:500 men kan anpassas för ändamålet. Du behöver veta vilken typ av karta du ska beställa. Det är en bygglovshandläggare som bedömer vilken typ av karta som behövs för just ditt ärende. Du kan även kontakta medborgarservice så hjälper dom dig.
För beställning av nybyggnadskarta tas en avgift ut som du finner i kommunens plan- och bygglovstaxa.
Normal handläggningstid för beställning av nybyggnadskarta är cirka 14 dagar.
Om e-tjänsten
E-tjänsten kräver att du legitimerar dig med e-legitimation, saknar du e-legitimation kontakta Medborgarservice på telefon 0293-21 80 00. Använd ej heller e-tjänsten om du har skyddad identitet utan vänd dig till oss via telefon för beställning.
När du har skickat in din anmälan i e-tjänsten kommer du även få ett e-postmeddelande med bekräftelse att ärendet mottagits. Handläggare kommer att återkoppla via e-post.
Har du några frågor angående ärendet eller e-tjänsten kontakta oss gärna.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
De personuppgifter du anger i e-tjänsten behandlas av den verksamhet som handlägger beställning av nybyggnadskartor. Behandlingen är nödvändig för att vi skall kunna hantera ärendet och kunna kommunicera med dig.
Behandlingen sker med stöd av Dataskyddsförordningen 2016/679 artikel 6 1 e, allmänt intresse och sker i enlighet med bestämmelserna i gällande dataskyddslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifterna bevaras/gallas i enlighet med gällande dokumenthanteringsplan för kommunen.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringPersonuppgiftsansvarig för behandlingen är kommunstyrelsen i Tierps kommun. Om du anser att en uppgift om dig är felaktig bör du höra av dig till kommunen. Du har också rätt att utan kostnad få information om vilka personuppgifter som förekommer om dig, du vänder dig då till kommunens dataskyddsombud. Du har också rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktuppgifter till Tierps kommun och dataskyddsombudet
Postadress: Tierps kommun, 815 80 Tierp
Besöksadress: Centralgatan 7, Tierp
E-post: medborgarservice@tierp.se
Telefon: 0293-21 80 00
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen, Tierps kommun
Medborgarservice
medborgarservice@tierp.se
0293-21 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Beställare
- Fakturering
- Fastighet
- Typ av karta
- Leverans och format
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in