Beställning av nybyggnadskarta

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

I denna e-tjänst kan du beställa nybyggnadskarta. Läs mer om nybyggnadskartor och andra handlingar på Tierps kommuns webbplats.

 

**Viktig information: Förlängda handläggningstider för mät- och kartärenden**

Mer information om detta finns på mättjänster på tierp.se.

 

Nybyggnadskartan används för att upprätta en situationsplan när du ska ansöka om bygglov. Den krävs i samband med nybyggnation och i vissa fall även vid tillbyggnad. Kartan ger bygglovshandläggaren en bild av förutsättningarna för att ge bygglov.

Den innehåller fastighetens mått och läge, planbestämmelser, byggnader, höjdnivåer, vägar och andra detaljer.

Kartan ritas normalt i skala 1:500 men kan anpassas för ändamålet. Du behöver veta vilken typ av karta du ska beställa. Det är en bygglovshandläggare som bedömer vilken typ av karta som behövs för just ditt ärende. Du kan även kontakta medborgarservice så hjälper dom dig.

För beställning av nybyggnadskarta tas en avgift ut som du finner i kommunens plan- och bygglovstaxa.

Normal handläggningstid för beställning av nybyggnadskarta är cirka 14 dagar.

 

Om e-tjänsten

E-tjänsten kräver att du legitimerar dig med e-legitimation, saknar du e-legitimation kontakta Medborgarservice på telefon 0293-21 80 00. Använd ej heller e-tjänsten om du har skyddad identitet utan vänd dig till oss via telefon för beställning.

När du har skickat in din anmälan i e-tjänsten kommer du även få ett e-postmeddelande med bekräftelse att ärendet mottagits. Handläggare kommer att återkoppla via e-post.

Har du några frågor angående ärendet eller e-tjänsten kontakta oss gärna.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Fastighetsbeteckning

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa