Beställning av mättjänster

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

I denna e-tjänst kan du beställa grovutstakning, finutstakning, lägeskontroll, gränsutvisning och andra mättjänster. Läs mer om våra mättjänster på Tierps kommuns webbplats.

**Viktig information: Förlängda handläggningstider för mät- och kartärenden**
På grund av en säkerhetsbrist hos Lantmäteriet har de stängt ner tjänsterna som ger oss på kommunen tillgång till akter. Vi måste därför begära ut alla akter via deras kundcenter. Detta innebär att det kan komma att bli längre handläggningstider för mät- och kartärenden eftersom vi behöver invänta material från Lantmäteriet.

Mer information om detta finns på mättjänster på tierp.se.

 

Utstakning och lägeskontroll görs I samband med bygglov för att säkerställa att den nya byggnaden eller anläggningen hamnar på rätt plats.

Vid gränsutvisning får du hjälp att leta upp och tillfälligt markera ut otydliga eller försvunna gränsmarkeringar.

Vid övriga mätuppdrag utförs inmätningar och dokumentation av detaljer enligt önskemål.


För beställning av mättjänster tas en avgift ut som du finner i kommunens plan- och bygglovstaxa.

Normal handläggningstid för beställning av utstakning, lägeskontroll och gränsutvisning är cirka 14 dagar och för övriga mättjänster beroende på uppdragets omfattning.

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa