Beställning av mättjänster
Den här tjänsten kräver inloggningI denna e-tjänst kan du beställa grovutstakning, finutstakning, lägeskontroll, gränsutvisning och andra mättjänster. Läs mer om våra mättjänster på Tierps kommuns webbplats.
**Viktig information: Förlängda handläggningstider för mät- och kartärenden**
På grund av en säkerhetsbrist hos Lantmäteriet har de stängt ner tjänsterna som ger oss på kommunen tillgång till akter. Vi måste därför begära ut alla akter via deras kundcenter. Detta innebär att det kan komma att bli längre handläggningstider för mät- och kartärenden eftersom vi behöver invänta material från Lantmäteriet.
Mer information om detta finns på mättjänster på tierp.se.
Utstakning och lägeskontroll görs I samband med bygglov för att säkerställa att den nya byggnaden eller anläggningen hamnar på rätt plats.
Vid gränsutvisning får du hjälp att leta upp och tillfälligt markera ut otydliga eller försvunna gränsmarkeringar.
Vid övriga mätuppdrag utförs inmätningar och dokumentation av detaljer enligt önskemål.
För beställning av mättjänster tas en avgift ut som du finner i kommunens plan- och bygglovstaxa.
Normal handläggningstid för beställning av utstakning, lägeskontroll och gränsutvisning är cirka 14 dagar och för övriga mättjänster beroende på uppdragets omfattning.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
De personuppgifter du anger i e-tjänsten behandlas av den verksamhet som handlägger beställning av mättjänster. Behandlingen är nödvändig för att vi skall kunna hantera ärendet och kunna kommunicera med dig.
Behandlingen sker med stöd av Dataskyddsförordningen 2016/679 artikel 6 1 e, allmänt intresse och sker i enlighet med bestämmelserna i gällande dataskyddslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift av allmänt intresse ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifterna bevaras/gallas i enlighet med gällande dokumenthanteringsplan för kommunen.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du anser att en uppgift om dig är felaktig bör du höra av dig till kommunen. Du har också rätt att utan kostnad få information om vilka personuppgifter som förekommer om dig, du vänder dig då till kommunens dataskyddsombud. Du har också rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktuppgifter till Tierps kommun och dataskyddsombudet
Postadress: Tierps kommun, 815 80 Tierp
Besöksadress: Centralgatan 7, Tierp
E-post: medborgarservice@tierp.se
Telefon: 0293-21 80 00
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen, Tierps kommun
Medborgarservice
medborgarservice@tierp.se
0293218000
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Typ av beställare
- Beställare
- Fakturering
- Typ av mättjänst
- Fastighet
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in