Ansökan om modersmålsundervisning och minoritetsspråksundervisning i grundskola och anpassad grundskola
Den här tjänsten kräver inloggningElever i grundskola och anpassad grundskola som använder ett annat språk än svenska i hemmet har möjlighet att få modersmålsundervisning.
Vi erbjuder elever, som har en vårdnadshavare med ett annat modersmål än svenska, modersmålsundervisning i detta språk om:
- språket är elevens dagliga umgängesspråk i hemmet, och
- eleven har grundläggande kunskaper i språket.
För att modersmålsundervisning ska starta krävs att minst fem elever i kommunen önskar undervisning i språket och att kommunen hittar en lärare i ämnet. Eleverna ska gå i förskoleklass eller grundskolan. Elever i förskoleklass tas in i mån av plats i redan befintlig grupp.
Antagning till modersmålsundervisning sker vid terminsstart. Ansökan måste ha kommit till Tierps kommun senast den 15 april för start kommande hösttermin och 15 oktober för start kommande vårtermin.
Minoritetspråksundervisning
Judar, romer, samer, sverigefinnar och tornedalingar är nationella minoriteter i Sverige. Elever som själva anser sig tillhöra någon av de nationella minoriteterna har rätt till undervisning i nationella minoritetsspråk. I grundskola och anpassad grundskola gäller detta oavsett om det är ett levande språk i hemmet eller inte.
Om e-tjänsten
E-tjänsten kräver att du legitimerar dig med e-legitimation. Om eleven har en andra vårdnadshavare krävs det även att den andra vårdnadshavaren signerar ärendet med e-legitimation. Saknar du e-legitimation kontakta utbildningskontoret@tierp.se.
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet utan ta kontakt med skolan direkt eller kontakta utbildningskontoret antingen via epost: utbildningskontoret@tierp.se eller via telefon: 0293 - 21 90 86.
När du har skickat in din ansökan i e-tjänsten kommer du även få ett e-postmeddelande med bekräftelse att ärendet mottagits.
Har du några frågor angående ärendet eller e-tjänsten kontakta Medborgarservice
Flerpartssignering
Vänligen notera att om barnet har två registrerade vårdnadshavare så måste både du som genomför e-tjänsten och den andra vårdnadshavaren signera detta ärende digitalt med e-legitimation.
Så här går det till:
- Efter att du som genomför e-tjänsten är klar och har signerat ärendet på steget "Signera" så skickas det iväg en flerpartssigneringsförfrågan till den andra vårdnadshavaren i form av e-post. Vårdnadshavare nummer 2 kan där klicka på länken i mejlet och blir då ombedd att logga in i Tierp kommuns e-tjänsteportal med sitt e-legitimation.
- Efter att vårdnadshavare nummer 2 har loggat in med sitt e-legitimation i portalen så kommer denna person in på granskningssidan för det aktuella ärendet och kan granska uppgifterna. Om uppgifterna stämmer så skall personen klicka på "Signera"-knappen som ligger längst ner på granskningssidan.
- Vårdnadshavare nummer 2 ska nu signera ärendet med sitt e-legitimation - det blir alltså två (2) BankID-tillfällen; logga in samt signera. Efter att vårdnadshavare nummer 2 har signerat ärendet så skapas ärendet upp och hamnar i vår kö.
- Klart! Ni kan följa ärendet via "Mina sidor".
Om ni är osäkra på om ett ärende faktiskt har signerats utav båda parter så kan ni gå till "Mina sidor" och kolla vilken status ärendet har.
Har ärendet statusen "Väntar på flerpartssignering" så har den andra vårdnadshavaren inte signerat ärendet; då måste denna person logga in på sina egna "Mina sidor", klicka på ärendet och signera.
Mina sidor
Status på ärende kan man se genom att logga in på https://e-tjanster.tierp.se/minasidor
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vi behöver spara och behandla personuppgifter om dig, så som namn, personnummer, kontaktuppgifter, skolenhet och skäl till ansökan. Syftet är för att kunna administrera ansökan om modersmålsundervisning och minoritetsspråksundervisning i grundskola och anpassad grundskola och för att kunna kontakta dig om vi har frågor.
Personuppgifterna ska bara behandlas för det ändamål som anges i texten ovan. Den rättsliga grunden för behandlingen är artikel 6 enligt dataskyddsförordningen.
Du har rätt att kontakta oss om du vill ha ut information om de uppgifter vi har om dig, för att begära rättelse, överföring eller för att begära att vi begränsar behandlingen, för att göra invändningar eller begära radering av dina uppgifter. Mer information hittar du på Personuppgifter och GDPR - tierp.se
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifterna bevaras/gallas i enlighet med gällande informationshanteringsplan för kommunen.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du anser att en uppgift om dig är felaktig bör du höra av dig till kommunen. Du har också rätt att klaga hos Integritetsskyddsmyndigheten om du anser att dina personuppgifter inte hanteras på ett lagenligt sätt.
Kontaktuppgifter till Tierps kommun och dataskyddsombudet
Postadress: Tierps kommun, 815 80 Tierp
Besöksadress: Centralgatan 7, Tierp
E-post: medborgarservice@tierp.se
Telefon: 0293-21 80 00
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen, Tierps kommun
medborgarservice@tierp.se
Medborgarservice
medborgarservice@tierp.se
0293218000