Ansökan om skolskjuts och elevresor
Den här tjänsten kräver inloggningElever i grundskola, anpassad grundskola och anpassad gymnasieskola kan beviljas skolskjuts med hänsyn till färdvägens längd, trafikförhållanden, elevens funktionsnedsättning eller annan särskild omständighet.
För elever i gymnasieskola kan du i denna e-tjänst enbart ansöka om UL:s skolkort. Åker eleven på grund av sin undervisning kollektivtrafik med andra än UL, skall eleven istället ansöka om kontant reseersättning. Blankett för att ansöka om kontant reseersättning hittar du på Tierps kommuns webbplats.
Ansökan om skolskjuts ska göras för elev som:
- är inskriven på fritidshem
- har växelvis boende
- är i behov av skolskjuts med hänsyn till funktionsnedsättning, trafikförhållanden eller annan särskild omständighet.
Ansökan om elevresor (skolkort) ska göras för elev som:
- går i gymnasieskola i annan kommun
- går ett fjärde år i gymnasieskola i annan kommun.
Sista dag att ansöka om skolskjuts för kommande läsår är den 31 maj. Sista dag att ansöka om elevresor för kommande läsår är den 1 juli. Ansökan beviljas per läsår, ansökan ska därför lämnas på nytt inför varje läsår. Vid ansökan under pågående läsår är handläggningstiden upp till sex veckor.
För mer information om skolskjuts och elevresor, se www.tierp.se/skolskjuts. Se även Tierps kommuns regler för skolskjuts och elevresor.
Om e-tjänsten
E-tjänsten kräver att du legitimerar dig med e-legitimation. Är ni två vårdnadshavare behöver båda signera ansökan med e-legitimation. Saknar du e-legitimation kontakta Medborgarservice på telefon 0293-21 80 88. Använd ej heller e-tjänsten om du har skyddad identitet utan vänd dig till oss via telefon för anmälan.
När du har skickat in din anmälan i e-tjänsten kommer du även få ett e-postmeddelande med bekräftelse att ärendet mottagits. Handläggare kommer att återkoppla via vanlig post eller e-post.
Har du några frågor angående ärendet eller e-tjänsten kontakta oss gärna.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
De personuppgifter du anger i e-tjänsten behandlas av den verksamhet som handlägger ansökningar om skolskjuts. Behandlingen är nödvändig för att vi skall kunna hantera ärendet och kunna kommunicera med dig.
Behandlingen sker med stöd av Dataskyddsförordningen 2016/679 artikel 6 1 e, myndighetsutövning och sker i enlighet med bestämmelserna i gällande dataskyddslagstiftning.
Rättslig grund för behandlingen
- En arbetsuppgift i samband med myndighetsutövning ska kunna utföras
Lagringstid
- Personuppgifterna bevaras/gallas i enlighet med gällande dokumenthanteringsplan för kommunen.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Personuppgifter i menyn ovan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringOm du anser att en uppgift om dig är felaktig bör du höra av dig till kommunen. Du har också rätt att utan kostnad få information om vilka personuppgifter som förekommer om dig, du vänder dig då till kommunens dataskyddsombud. Du har också rätt att klaga hos tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kontaktuppgifter till Tierps kommun och dataskyddsombudet
Postadress: Tierps kommun, 815 80 Tierp
Besöksadress: Centralgatan 7, Tierp
E-post: medborgarservice@tierp.se
Telefon: 0293-21 80 88
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsen, Tierps kommun
Medborgarservice
medborgarservice@tierp.se
0293-21 80 00
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Information om den ansökan gäller
- Typ av ansökan
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in